STRUKTUROINTI & OPTIMOINTI
Usein liiketoiminta ja eri varallisuuserien hallinnointi sekä omistukset on järjestetty tavalla, joka on alun perin tuntunut vaivattomalta sekä helpolta. Tilanteet kuitenkin muuttuvat nopeasti ja joskus ennestään käytetyt rakenteet muuttuvat epätarkoituksenmukaisiksi, vaikka niiden suunnitteluun on voitu kiinnittää aikanaan huomattavastikin huomioita. Liiketoiminnassa ja henkilökohtaisessa taloudenpidossa on säännöllisesti tarpeen varmistaa, että käytetyt rakenteet ovat mahdollisimman tarkoituksenmukaisia niin nykyhetkellä kuin vastaisuudessakin.
Esimerkiksi hyvin johdetuilla yrityksillä on tyypillisesti selvää, miten ne haluavat liiketoiminnassaan toimia pidemmälläkin aikavälillä. Suunnitelmissa voi olla erityisten kannustinjärjestelmien käyttöönotto, toisen yrityksen osakekannan osto, sukupolvenvaihdos, kiinteistöjen yhtiöittäminen tai vaikkapa tarpeettomaksi käyneen liiketoimintakokonaisuuden myynti. Käytännössä sellaisten tilanteiden lukumäärä, joihin liittyy hyvin olennaisia strukturointi- ja/tai optimointitarpeita, on rajaton. Jos muutoksissa ei oteta huomioon verotuksellisia näkökohtia, yllättävän suurien ja tarpeettomien veroriskien realisoitumisen riski muodostuu suureksi.
SVL käy säännöllisesti asiakkaidensa kanssa läpi suunnitteilla olevia muutoksia liiketoiminnassa ja/tai henkilökohtaisessa taloudenpidossa. Näissä yhteyksissä SVL huomioi suunniteltujen toimenpiteiden verovaikutukset ja esittää asiakkailleen tarpeen mukaan vaihtoehtoisia toimintamalleja, joissa huomioidaan liiketaloudelliset sekä verotukselliset näkökannat niin lyhyellä kuin pidemmälläkin aikavälillä. SVL voi esittää myös asiakkaidensa nykyisiin toimintamalleihin tehtävän muutoksia, jos nykyisen toimintamallin todetaan olevan verotuksen kannalta tai muutoin epätarkoituksenmukainen.
Ohessa on annettu yksinkertaistettu tilanne, jossa varsin kevyellä strukturoinnilla saavutetaan taloudellista hyötyä verokustannusten vähentymisen kautta. Esimerkin ohessa on myös yksinkertaistaen kuvattu, mitä toimenpiteitä SVL tarjoaa esimerkin kuvastamassa tilanteessa.
ESIMERKKI SVL:N TOTEUTTAMASTA TOIMEKSIANNOSTA
ORGANISAATIORAKENTEEN OPTIMOINTI
Asiakasyritys (HoldCo.) omistaa sovelluskehitystoimintaa harjoittavan operatiivisen yhtiön (OpCo.) sekä kiinteistöjä. Lisäksi operatiivinen yhtiö omistaa omia kiinteistöjään. Asiakasyritys haluaisi laajentaa kiinteistöliiketoimintaansa kontrolloidusti siten, että kaikki kiinteistöt siirrettäisiin esimerkiksi normaalilla kaupalla perustettavalle kiinteistöyhtiölle (KOy), joka jatkaisi toimintaa keskitetysti. Tämä toisi asiakasyrityksen arvion mukaan tehokkuusetuja konserniin ja maksimoisi kiinteistötoiminnosta saatavan hyödyn.

SVL:n arvion mukaan esimerkkitapauksen olosuhteissa olisi tarkoituksenmukaisinta toteuttaa operatiivisessa yhtiössä ensin osittaisjakautuminen, jossa OpCo:n kiinteistötoiminta eriytettäisiin operatiivisesta toiminnasta omaan yhtiöönsä (OpCo. 2). Tällöin OpCo 1 jatkaisi OpCo:n operatiivista liiketoimintaa OpCo 2:n vastatessa kiinteistöjen hallinnoinnista. Samalla asiakasyrityksen (HoldCo.) suoraan omistamat kiinteistöt yhtiöitettäisiin liiketoimintasiirrolla uuteen yhtiöön (NewCo.)

Uusien kiinteistöyhtiöiden muodostamisen jälkeen kiinteistöyhtiöt (OpCo. 2 & NewCo.) sulautuisivat yhdeksi kiinteistöyhtiöksi (KOy). Tällöin operatiivinen liiketoiminta jatkuu omassa yhtiössään (OpCo. 1) ja koko organisaation kiinteistöjen omistaminen ja hallinnointi on keskitetty omaan yhtiöönsä (KOY). Valituilla toimenpiteillä on päästy haluttuun lopputulokseen verokustannukset minimoiden. Jos järjestely olisi toteutettu luovutuksin, olisivat järjestelystä realisoituneet veroseuraamukset muodostuneet huomattaviksi.

Tässä esimerkkitilanteessa SVL on avustanut asiakasta seuraavissa toimenpiteissä:
- Asiakasta, yritystä ja yritystoiminnan jatkajia koskevien olosuhteiden arviointi ja näiden olosuhteiden kannalta tarkoituksenmukaisempien toimenpiteiden (tässä tapauksessa kokonaisjakautuminen ja lahjoitus) suunnitteleminen ja esittäminen (asiassa on voitu esittää myös muita vaihtoehtoisia järjestelyitä, joista esimerkkijärjestelyä on pidetty tarkoituksenmukaisimpana).
- Arviointi sellaisista muista mahdollisista toimenpiteistä, jotka voisivat olla käsillä olevien olosuhteiden kannalta tarkoituksenmukaisia organisaatiorakenteen muutoksen jälkeen.
- Ennakkoratkaisun tekeminen Verohallinnolle, jolla varmistetaan toimenpiteiden verokohtelu.
- Jakautumiseen tarvittavien asiakirjojen laadinta ja jakautumisen täytäntöönpano.
- NewCo:n perustaminen.
- OpCo 2:n ja NewCo:n sulautumiseen tarvittavien asiakirjojen laadinta ja sulautumisen täytäntöönpano.